“Μάνα Κουράγιο” από το Σύλλογο Δημοκρατικών Γυναικών

Το επικό έργο του Μπέρτολντ  Μπρεχτ «Μάνα Κουράγιο» ντυμένο με μουσική από μελλοποιημένα ποιήματα του Μπρεχτ και κομμάτια από κλασική μουσική ανεβάζει την Παρασκευή 3 και το Σάββατο 4 του Νοέμβρη, στο Θέατρο του Πολιτιστικού Κέντρου της Νέας Ιωνίας στις 20.30, ο Δημοκρατικός Σύλλογος Γυναικών. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που στηρίχτηκε από την ερασιτεχνική θεατρική ομάδα του Συλλόγου αλλά και αρκετούς συνεργαζόμενους συναδέλφους.

Πρόκειται για μία από τις πολιτιστικές πρωτοβουλίες του συλλόγου που αναδεικνύουν την σημασία του συλλογικού αγώνα, την αξία της πάλης για ιδανικά και αξίες ξένα προς την σημερινή «πραγματικότητα» που μας επιβάλλουν. «… και η τέχνη, σ’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς των αποφάσεων, πρέπει να αποφασίσει…» έλεγε ο Μπέρλοντ Μπρέχτ
Και αποφάσισε… Στη διάρκεια κρίσιμων ιστορικών περιόδων, το θέατρο, διαθέτοντας το ισχυρό όπλο της άμεσης συναισθηματικής επίδρασης, αλλά και μετάδοσης μηνυμάτων, χρησίμευσε σαν μέσο επηρεασμού και ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης. Αυτά τονίστηκαν μεταξύ άλλων σε σημερινή συνέντευξη Τύπου, με αφορμή το ανέβασμα της παράστασης.

Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της είναι ένα δράμα που έγραψε ο Μπρεχτ το 1937-39 εξόριστος στη Σουηδία και ανέβηκε στο θέατρο για πρώτη φορά το 1941 στη Ζυρίχη.
Η ιστορία της γυρολόγου Μάνας Κουράγιο, που προσπαθεί να κάνει μικροεπιχειρήσεις με τον πόλεμο, αλλά χάνει τα τρία παιδιά της, μπορεί να ερμηνευτεί ως μια προειδοποίηση προς τους κοινούς ανθρώπους που ελπίζουν ότι θα καταφέρουν να χειριστούν με πονηριά τις καταστάσεις και να επωφεληθούν από το Β΄Παγκόσμιο πόλεμο, που μόλις είχε ξεσπάσει στην Ευρώπη.
Ταυτόχρονα το έργο είναι και μια προειδοποίηση προς τις σκανδιναβικές χώρες των οποίων οι επιχειρήσεις προσβλέπουν σε κέρδη από τη σύρραξη αυτή.
Μέσα από το έργο αυτό ο Μπρεχτ επιδιώκει να προκαλέσει την αποστροφή του κοινού για τον πόλεμο γενικότερα και μαζί την αποστροφή για την καπιταλιστική κοινωνία , η οποία προκαλεί τους πολέμους , τη φτώχεια την προσφυγιά.
Η Μάνα Κουράγιο λοιπόν, η κατεξοχήν αντιηρωϊδα του Μπρεχτ, αγαπάει τα παιδιά της αλλά δεν καταφέρνει να τα προστατεύσει. Η αγάπη της για το κέρδος, η απληστία της την ωθούν να παίρνει αποφάσεις  οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο την ζωή των παιδιών της. Γνωρίζει ακριβώς τι συμβαίνει , ποιοι ευθύνονται για τους πολέμους, τη φτώχεια, την εκμετάλλευση ωστόσο  επιλέγει να ζήσει από τον πόλεμο ο οποίος της παίρνει ότι πολυτιμότερο έχει, τα ίδια της τα παιδιά. Παρόλο που παθαίνει όσα δεν αντέχει άνθρωπος δεν μαθαίνει. Ο πόλεμος μετατρέπει τις ανθρώπινες αρετές σε θανατηφόρες. Τα μεγάλα αλισβερίσια γίνονται από τους μεγάλους ενώ οι μικροί πληρώνουν ακριβά και τη νίκη και την ήττα.
Ωστόσο δεν είναι ένα δράμα μόνο με αντιπολεμική θέση, αλλά ο Μπρεχτ προχωρεί βαθύτερα απεικονίζοντας τον ρόλο που παίζουν οι απλοί άνθρωποι στον πόλεμο είτε με ενεργητικό είτε με παθητικό τρόπο.


«Τολμήσαμε αυτό το δύσκολο εγχείρημα ορμόμενοι από την ανησυχία μας  για τα δεινά των πολέμων που οδηγούν τους λαούς στη δυστυχία, την φτώχεια, την προσφυγιά , την εξαθλίωση. Πόλεμοι που υπήρχαν στα χρόνια του Μπρεχτ και που συνεχίζονται και σήμερα, πόλεμοι που γίνονται για τα συμφέροντα των ιμπεριαλιστών, για το ξαναμοίρασμα των αγορών, για τα γεωστρατηγικά συμφέροντα, για τους δρόμους ενέργειας πόλεμοι που αφήνουν πίσω τους αθώα θύματα.
Διαλέξαμε να ανεβάσουμε το έργο αυτό γιατί έχει στο επίκεντρο, την γυναίκα, την μάνα. Γιατί διδάσκει με έναν έμμεσο τρόπο, μέσω την κατεξοχήν αντιηρωίδας του Μπρέχτ, ποια θα πρέπει να είναι η θέση της γυναίκας, συνολικά της λαϊκής οικογένειας απέναντι στην εκμετάλλευση, την φτώχεια, τους πολέμους.
Οι γυναίκες των λαϊκών στρωμάτων, που τις οδηγεί ο πόλεμος στη φτώχεια και την προσφυγιά, έχουν συμφέρον, δικαίωμα και υποχρέωση να υψώσουν και να ενώσουν τις φωνές τους ενάντια σε κάθε ιμπεριαλιστικό πόλεμο. Εμείς οι γυναίκες, ως φορείς της νέας ζωής χρειάζεται να στείλουμε ξεκάθαρο μήνυμα, ότι δε δεχόμαστε τα παιδιά μας να γίνουν κρέας στα κανόνια των εκμεταλλευτών του λαού.
Το κίνητρο του κέρδους, οι τεράστιοι ανταγωνισμοί μεταξύ των κολοσσών στη βιομηχανία, στις μεταφορές, στο τραπεζικό σύστημα είναι η σπίθα που ανάβει τη φωτιά του πολέμου. Ο πόλεμος είναι φωτιά που δεν σβήνει εύκολα. Αν ο πόλεμος βρίσκεται στο σπίτι του γείτονα, αργά ή γρήγορα θα έρθει και στο δικό μας. Ο πόλεμος δεν είναι παιχνίδι των «μικρών» αλλά των «μεγάλων». Αυτών που έχουν κάτι να μοιράσουν μεταξύ τους.
Αυτοί που διατάζουν δεν είναι χάρτινες φιγούρες κι αυτοί που σκοτώνονται δεν είναι μολυβένια στρατιωτάκια.
Σ’ έναν άδικο κόσμο η ειρήνη έρχεται με το πιστόλι στον κρόταφο. Είναι μία ψεύτικη ειρήνη, που ποτέ δε μένει για πολύ. Οπως λέει ο ποιητής Μπ. Μπρέχτ: «Ο πόλεμός τους σκοτώνει ότι άφησε όρθιο η ειρήνη τους».
Τη στιγμή που οι μακελάρηδες των λαών ετοιμάζονται για νέα επέμβαση βροντοφωνάζουμε :Καμιά συμμετοχή της χώρας μας στις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις.
Οφείλουμε να συνεχίσουμε να εκφράζουμε έμπρακτα και με πολύμορφο τρόπο την αλληλεγγύη μας στους πρόσφυγες. Να απομονώσουμε το ρατσιστικό δηλητήριο που καλλιεργείται. Και να απαιτήσουμε:
– Να σταματήσουν οι ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και πόλεμοι ΕΕ – ΗΠΑ – ΝΑΤΟ. Καμία συμμετοχή της χώρας μας σ’ αυτές.
– Να καταργηθεί ο Κανονισμός του Δουβλίνου, της Σένγκεν, του Frontex και όλων των κατασταλτικών μηχανισμών της ΕΕ».

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Οργάνωση – παραγωγή:  Δημοκρατικός Σύλλογος Γυναικών Ν. Μαγνησίας.
Προσαρμογή κειμένων και σκηνοθετική επιμέλεια: Χαρίτου Ευαγγελία
Μουσική επιμέλεια ,οπτική παρουσίαση :  Κωτή Ρίτσα
Σκηνικά, κουστούμια:  Χαρίτου Ευαγγελία , Κωτή Ρίτσα , και μέλη της θεατρικής ομάδας και του συλλόγου.
Τους ρόλους παίζουν με τη σειρά που εμφανίζονται:
Ευαγγελία Χαρίτου Μάνα Κουράγιο
Αλκμήνη Χαρμάνη Κατρίν, η μουγκή κόρη της
Αποστόλης Καρβελης Άιλιφ, ο μεγαλύτερος γιος
Κώστας Κασάπη Σβάιτσερκας, ο μικρότερος γιος
Νίκος Λαμπρόπουλος στρατολόγος, στρατιώτες
Δημήτρης Κουτσοδημήτρης λοχίας , μάγειρας
Χρήστος Καρδάρας στρατηγός, στρατιώτης
Άρης Κούγκουλος στρατιωτικός ιερέας
Μίκα Παπαβαϊτση λοχαγός πυροβολαρχίας, μονόφθαλμος
Εύη Γάκου Υβέτ Ποτιέ
Λίλα Πέτρου γραφιάς, χωρική
Δέσποινα Ευαγγελινού στρατιώτης, αγγελιοφόρος, γραμματέας
Φένια Θεοδώρου κόρη χωρικής
Πιλικίδου Όλγα μάνα, χωρική
Ράνια Μπαλή νεαρή κοπέλα, χωρική
Στέλλα Ιωαννίδου χωρική
Αποστολία Καλυβιώτη χωρική

Μοιράσου το άρθρο:

ΠΗΓΗ

Prev Οκτώ αναπληρωτές δασκάλους στέλνει το Υπουργείο - Αμφίβολο αν θα δεχθούν τις θέσεις
Next "Οι πολίτες στο προσκήνιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης"