Ολοκληρώθηκε το σεμινάριο για τη διαχείριση του άγχους ενόψει Πανελλαδικών εξετάσεων

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το σεμινάριο σε εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας με θέμα: «Διαχείριση του άγχους ενόψει Πανελλαδικών εξετάσεων», το οποίο διεξήχθη στο πρώτο τετράμηνο του 2017.

Το σεμινάριο αποτέλεσε συνεργασία της Δ/νσης Β/θμιας Εκπ/σης Μαγνησίας διά της Υπεύθυνης Σχολικών Δραστηριοτήτων Κυριακής Δανιηλίδου και του Υπεύθυνου Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Αντωνίου Πλαγερά, με το Κέντρο Ψυχικής Υγείας Βόλου και συγκεκριμένα με εκπαιδευτές εξειδικευμένους ψυχολόγους τους: κ. Καμπούρη,  κ. Μωραΐτου, κ. Ακάσογλου, κ. Σπηλιωτόπουλο, κ. Καρκαλή και κ. Ζαχαρού.

Οι εκπαιδευτικοί που αιτήθηκαν συμμετοχής ξεπέρασαν κατά πολύ τον αριθμό που το ΚΨΥ  Βόλου μπορούσε να ικανοποιήσει γι’ αυτό αποφασίστηκε σε πρώτη φάση να συμμετάσχουν στο σεμινάριο 42 εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στα Λύκεια και στα ΕΠΑΛ, πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.

Οι 42 εκπαιδευτικοί χωρίστηκαν σε 3 ομάδες των 14 ατόμων, με δυο εκπαιδευτές για την κάθε ομάδα. Το πρόγραμμα ξεκίνησε με 5-6 απογευματινές συναντήσεις διάρκειας 2 ωρών η κάθε μια και ήταν προσαρμοσμένο στις αναγκαιότητες της κάθε ομάδας. Στη δεύτερη φάση συνδιαμορφώθηκε ένα πλαίσιο συνεργασίας με τα σχολεία, όπου κρίθηκε αναγκαία η παρέμβαση των εκπαιδευτών Ψυχολόγων.

Ο στόχος του σεμιναρίου επιτεύχθηκε. Οι εκπαιδευτικοί έμαθαν να υιοθετούν κατάλληλους τρόπους και μέσα, ώστε να μεταμορφώνουν το άγχος των μαθητών και το δικό τους, από ακινητοποιητική σε κινητήρια δύναμη εκπλήρωσης του σκοπού της μάθησης,.

 

Οι εκπαιδευτές ψυχολόγοι αναφέρουν: «Όταν δεχθήκαμε το συγκεκριμένο αίτημα για συνεργασία, το διαχειριστήκαμε με τον ίδιο τρόπο που έχουμε μάθει να δουλεύουμε και θεραπευτικά. Θεωρώντας κάθε διαδικασία μοναδική, προσπαθήσαμε να προσαρμόσουμε το σεμινάριο στις ανάγκες των εκπαιδευτικών.

Με αυτό τον τρόπο, χωρίς να έχουμε κάτι κατασκευασμένο εκ των προτέρων, το αρχικό αίτημα της Δ/νσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης συν-διαμορφώθηκε στο πλαίσιο κάθε ομάδας, τόσο σε σχέση με τον αριθμό των συναντήσεων, όσο και σε σχέση με το περιεχόμενο.

Νοιώθοντας ότι το σημείο εκκίνησης κάθε συνάντησης είναι η γλώσσα, εστιάσαμε στη δημιουργία διαλόγου (ο οποίος πάντα γεννά νέα κατανόηση), με ποιο σημαντικά για εμάς στοιχεία, την ακρόαση και την ανταπόκριση σε αυτά που λέει ο άλλο, αλλά και την προσπάθεια να ακουστούν όλοι και να μπορέσουν να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους, τις ανησυχίες τους ή τις δυσκολίες τους.

Στις συναντήσεις που έγιναν συζητήσαμε κυρίως, για τις εμπειρίες τους σε σχέση με το άγχος των μαθητών, τις πανελλήνιες εξετάσεις, αλλά και το δικό τους άγχος, προσπαθώντας μέσα από τον διάλογο ή τις βιωματικές ασκήσεις όχι μόνο να εκφραστούν όλοι, αλλά και να φέρουν νέες «ιδέες» για την αντιμετώπιση αυτών των καταστάσεων.

Κλείνοντας τις συναντήσεις και προσπαθώντας με έναν τρόπο να αξιολογήσουμε αυτή τη συνεργασία, ζητήσαμε από τους εκπαιδευτικούς να περιγράψουν πώς ένοιωσαν καθ’ όλη τη διάρκεια των συναντήσεων.

Επειδή νοιώθουμε ότι έχει ιδιαίτερη σημασία να ακουστούν ορισμένες από τις δικές τους «φωνές», παραθέτουμε εδώ μερικές από τις απόψεις τους γι’ αυτό που έζησαν:

«Σημαντική εμπειρία, ένοιωσα άνετα, άφησα τον εαυτό μου ελεύθερο, θα ήθελα πιο συγκεκριμένες πρακτικές οδηγίες διαχείρισης άγχους, δεν υπήρχε σωστό και λάθος, χαλάρωση, εμπιστοσύνη, πέρασα καλά, επαφή και με συναδέλφους, σημαντική η δουλειά με την ίδια ομάδα, «φωτίστηκαν» τα πράγματα από άλλες πλευρές, όλοι συμμετείχαν μέσα από βιωματικές εμπειρίες και όλοι μίλησαν, ήταν μια ομάδα έκφρασης, χαλάρωσης και εμπιστοσύνης».

 

Η κ. Δανιηλίδου Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων αναφέρει ότι στην Ελληνική κοινωνία τα παιδιά μεγαλώνουν με την αντίληψη πως πρέπει κανείς να εισέλθει οπωσδήποτε σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή έτσι ώστε να αποκτήσει με την αποφοίτησή του ένα καταξιωμένο επάγγελμα (π.χ. γιατρός, καθηγητής, δικηγόρος), για να θεωρείται επιτυχημένος άνθρωπος ώστε να εξασφαλίσει το μέλλον του. Αυτό το πλαίσιο είναι ιδιαίτερα αγχωτικό. Οι εκπαιδευτικοί περνούν  αρκετές ώρες με τους μαθητές τους  και ο ρόλος τους  είναι πρωτίστως καθοδηγητικός. Γνωρίζουν πως δεν πρέπει να πυροδοτούν το άγχος των μαθητών τους και για να απαλύνουν και να μετριάσουν τα αρνητικά συναισθήματα πρέπει να γνωρίζουν τεχνικές αποβολής άγχους και στρατηγικές ηρεμίας.

Ο κ. Σαβελίδης συμπληρώνει ότι «Τα παιδιά πρέπει να έχουν πάντα στο μυαλό τους πως οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι μεν ένα καλό εισιτήριο και χαρίζει σημαντικά εφόδια στον επιτυχόντα αλλά δεν καθορίζουν σε αποκλειστικότητα τη ζωή, το μέλλον και την επαγγελματική εξέλιξη τους. Προκειμένου να αποκτήσει ο εκπαιδευτικός μια όσο το δυνατό ακριβέστερη εικόνα για τις γνώσεις που έχει ο μαθητής, θα πρέπει να προσπαθήσει να ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις του άγχους εξετάσεων, να βοηθήσει τους μαθητές να εξοικειωθούν με τη μορφή της αξιολόγησης και το σύστημα βαθμολόγησης, εστιάζοντας συγχρόνως στη συνολική εικόνα και προσωπικότητα του μαθητή».

ΠΗΓΗ

Prev Θεατρικό δρώμενο από το Σωματείο Ατόμων με Αναπηρία Όρασης «Μάγνητες Τυφλοί»
Next O "Ιππόκαμπος" στα 32ο Δημοτικό Βόλου και 3ο Νηπιαγωγείο Ν. Ιωνίας